Dels articles "Elogi de la poesia. Unes reflexions" i "La poesia a l'escola", hem extret aquestes preguntes i respostes:
1. Què signifiquen les paraules "poesia" i "poeta"?
La paraula poesia prové de la paraula grega poiesis, i aquesta del verb poiéo, que vol dir "fer". Suggereix una lluita per fer, per moure's i donar forma a sentiments, sensacions i pensaments.
Poeta prové del grec poietes i significa "creador, autor, poeta". El protagonista de la seva pròpia paraula.
Primer aparegueren els poetes i després s'anomenà la poesia.
2. Quan és bo un poema? I una novel·la? I l'educació?
Un poema és bo quan arriba al sentit profund de les coses i de les persones.
Segons Milan Kundera l'autèntica novel·la vol "arribar a l'ànima de les coses".
L'educació és bona quan també arriba al sentit profund de les coses. És transformació de linterior de la persona. Si no hi ha aquesta transformació interna no hi ha educació.
3. En quins gèneres comencen a expressar-se les diferents cultures?
Totes començaren a expressar-se mitjançant relats èpics i cosmogònics que adopten una forma poètica.
4. Què aporta la poesia des del punt de vista lingüístic?
Algunes de les aportacions són les següents:
- Educa el ritme fonètic intern i extern del versos per a memoritzar el poema.
- Educa la diccio, entonació i locució.
- Introdueix la metàfora.
- Educa la qualitat expressiva: la capacitat d'atracció.
- Possibilitats semàntiques i funcionals de les paraules.
- Connecta amb els sentiments humans i estimula el desenvolupament psicològic.
- Organitza el món des del punt de vista cognitiu i li dona sentit.
- Té un efecte emocional.
5. Quin pot ser l'objectiu de treballar la poesia a classe?
Lobjectiu és únic i clar: oferir als nostres infants la matèria amb la qual pugin crear personalitats amb una rica vida interior i voluntat per a actuar al món exterior.
6. Quins inconvenients poden tenir els productes culturals de consum majoritari?
Aquests productes proporcionen una inautèntica i artificial concepció del món. Fa que Disney triomfe en la imatge plàstica, fa desaparèixer la música sota cançons lleugeres, els acudits amb rima substitueixen la poesia, etc. Són productes que beneficien la indústria de l'espectacle i que fan que les criatures no puguen triar entre aquests i uns altres de més qualiat. En definitiva, impedeix que les nenes i nens puguin accedir a la llibertat de conciència.
No hay comentarios:
Publicar un comentario